Juozo Miltinio dramos teatre vėl premjera – lenkų režisieriaus Jaceko Glombo spektaklis čekų klasiko Bohumilo Hrabalo prozos kūrinių motyvais. Tik šįsyk spektaklį teatro gerbėjai stebės neįprastoje vietoje – Aukštaitijos siaurojo geležinkelio garvežinėje.

Spektaklis „Stotelė“ (nuotr. Tadas Povilonis)

Vienos dalies linksmai graudžią istoriją režisieriui Jacekui Glombui statyti padėjo kūrybinė grupė, kurioje ne tik inscenizacijos autorė – Katažyna Knychalska, bet ir Vakarų Europoje puikiai žinomi scenografė ir kostiumų dailininkė Malgožata Bulianda, kompozitorius Bartošas Strabužynskis ir choreografas Vitoldas Jurevičius.

Jis ne tik choreografas, bet ir režisierius, šokėjas bei Lodzės muzikos akademijos dėstytojas. Kūrėjas akademijoje dėsto šiuolaikinį šokį ir judėjimo meną, dalyvauja įvairiuose šokių ir teatro projektuose. Taip pat organizuoja šokio kursus ir seminarus ne tik Lenkijoje, bet ir užsienyje.

Šokio meno žinovas ne tik spėja kurti choreografiją spektakliui „Stotelė“, bet mielai davė pamokas spektaklyje neužimtiems J. Miltinio dramos teatro bei teatro „Menas“ aktoriams. Pasak jo, jam patinka perteikti savo žinias kitiems. „Kadangi dirbu čia ir turiu laisvo laiko, tai kodėl nepasinaudoti ir nepamokyti kitų to, ką pats moku“, – dalinosi patirtimi choreografas.

Draugauja jau 18 metų

Pokalbio metu garsus choreografas Vitoldas Jurevičius neslėpė, kad su režisieriumi Jaceku Glombu bendradarbiauja jau 18 metų.

Pasak jo, režisieriui Jacekui Glombui reikia jo choreografijos. „Jam daugiau reikia manęs. Be to, puikiai žinau, ko Jacekui reikia, ko jis nori. Per ilgą bendravimo ir draugystės laikotarpį vienas kitą suprantame iš pusės žodžio“, – šypsodamasis prisipažino šiuolaikinio šokio ir judėjimo meno puoselėtojas Vitoldas Jurevičius.

Lodzės muzikos akademijos dėstytojas sako, kad bendradarbiauja ne tik su režisieriumi Jaceku Glombu. „Bendradarbiauju su daugeliu teatrų Lenkijoje. Tai ir Lodzės, Krokuvos, Poznanės teatrai ir, žinoma, Legnicos Helenos Modžejevskos teatras. Dirbu su režisieriumi Pavelu Kamzonu iš Poznanės teatro, su Džovani Kastelanos. Jis dirbo Olštyno teatre, o šiuo metu dirba Kolumbijoje. Dirbu su Motiejumi Sabotynskiu. Jis ne tik teatro, bet ir televizijos režisierius. Su Andžejumi Bartnykovskiu. Jis yra Lėlių teatro režisierius, bet stato ir spektaklius ne tik su lėlėmis. Su tais, kuriuos paminėjau, dirbu dažniausiai, bet esu suskaičiavęs, kad teko dirbti su 20 žinomų režisierių“, – skaičiavo režisierius Vitoldas Jurevičius.

Kūno kalba svarbi

Spektaklio „Stotelė“ choreografas prisipažino, kad įdomu kurti choreografiją neįprastoje erdvėje Aukštaitijos siaurojo geležinkelio garvežinėje. „Reikia kitaip choreografiją kurti. Veikia aplinka, įvairus elementai, kurie padeda kūrybai ir sustiprina aktorių judesius“, – sako Vitoldas Jurevičius ir juokauja, kad neįprastos vietos jo nestebina, nes režisierius Jacekas Glombas mėgsta statyti spektaklius netikėtose vietose.

Išgirdęs klausimą, ar kūno kalba galima daugiau pasakyti nei žodžiais, Vitoldas Jurevičius aiškino: „Žinoma, kad judesiu galima išreikšti daugiau nei žodžiais. Padėjau statyti spektaklį, kuriame aktoriai pritrūko žodžių, tai sukūriau kūno judesius, kurie padėjo išreikšti spektaklio esmę. Antra vertus, teatre labai svarbus ir žodis, ir kūno kalba. Kartais kūno judesys sureikšmina ir papildo žodį.“

Išankstinio scenarijaus neturi

Kalbą pasuka apie spektaklį „Stotelė“ ir Vitoldas Jurevičius pasakoja, kaip jam sekėsi choreografiškai išreikšti pastatymo esmę. „Spektaklio erdvė turi poveikį ir tenka daryti pakeitimus. Be to, ir režisierius kasdien pateikia spektakliui kokią nors naujovę. Be to, daugiau stebiu aktorius ir bandau juos suprasti, juos pajusti, kad spektaklyje galėtų geriau save išreikšti. Taikausi prie aktorių, nes jie labai svarbus“, – sako spektaklio choreografas ir giria panevėžiečius aktorius: „Aktoriai labai lankstūs ir matyti, kad jie turėjo daug muzikos ir judesio pamokų. Labai greitai pagauna improvizacijas, tik jie nori konkretumo, o aš dirbu kitaip. Pirmiausia stebiu, neturiu iš anksto paruošęs scenarijaus. Spektaklio statymo proceso metu ir vyksta visos įmanomos korekcijos, siūlymai, improvizacijos.“

Kadangi Vitoldas Jurevičius yra muzikos akademijos dėstytojas ir jam tenka dirbti ir su studentais, ir su aktoriais, jis sako, kad įdomus darbuotis su visais. „Vieni ir kiti nori gauti naujų žinių, tada ir dirbti labai lengva. Tačiau kai abi grupės nieko nenori, tai nieko ir nesigauna“, – šypteli choreografas.

Iš Lietuvos kilęs tėvas

Vitoldas Jurevičius sako, kad Panevėžyje pirmą kartą, bet Lietuvoje jau buvo ne kartą. „Nors Panevėžys neturi senamiesčio, miestas mielas ir jaukus. Lietuvoje ne pirmą kartą. Mano tėvas kilęs iš Lietuvos, jis gimė Naujoje Vilnioje. Todėl daug kartų lankiausi Vilniuje ir jo apylinkėse. Taip pat tris kartus dalyvavau Kauno tarptautinio moderniojo šokio festivaliuose ir dirbau kartu su choreografe Birute Letukaite“, – pasakojo choreografas apie pažintį ir ryšius su Lietuvą.

Spektaklio „STOTELĖ“ premjera gegužės 12,13 ir 28 dienomis 18 valandą, Aukštaitijos siaurojo geležinkelio garvežinėje (Geležinkelio g. 23).

Parengė Raimonda MIKUČIONYTĖ